Co dělat, když odešlete chybně platbu

Zadali jste špatné číslo účtu při transakci nebo poslali nesprávnou částku peněz? Stačí překouknutí nebo špatný klik a je zaděláno na problém – zbrklost se u odesílání plateb nevyplácí. Situaci lze ale většinou při včasné reakci zachránit.

Špatných údajů si někdy všimneme okamžitě po „odkliknutí“, jindy jsme upozorněni až druhou stranou. Občas to zkrátka trvá trochu déle. V zásadě mohou nastat tři situace:

1. Peníze se vrátí zpět samy

Při zadání chybných údajů, které neexistují, se peníze vrátí samy zpět a není třeba nic dalšího řešit. Pokud se jednalo jen o chybný variabilní symbol, platba se připíše, ale nedá se dobře identifikovat její odesílatel. Dobré je kontaktovat příjemce a platbu objasnit.

2. Peníze se připíšou na chybný účet

V situaci, kdy se peníze již připsaly na jiný účet, je situace složitější. Stále ale na tyto peníze máte ze zákona nárok. Banka v tomto případě funguje jako prostředník ve vymáhání peněz po neoprávněném příjemci. Vyplníte formulář se žádostí o vrácení peněz z chybně provedené transakce u vaší banky a přiložit musíte důkaz: fakturu nebo výpis z účtu. Banka kontaktuje s touto žádostí příjemce peněz nebo jeho banku. Jednání bývá obvykle zpoplatněno. Jen výjimečně bývá výzva k vrácení peněz ignorována. Pokud nefunguje konfrontace s danou osobou, nezbývá, než podat žalobu o bezdůvodné obohacení a obrátit se na soud.

3. Chyby si všimneme, než jsou peníze připsány na cizí účet

Platba se dá stornovat: při osobní návštěvě banky i telefonicky, nejpozději v den splatnosti transakce, nejlépe ale před tímto datem. Za storno u některých bank zaplatíte, u jiných je zdarma. Cena je ale v řádu desítek korun.