Dnes je úterý 10.prosinec, svátek má Julie
  • Informace pro spotřebitele:
  • Půjčky a úvěry
  • Spoření a investice

REPI - Registr platebních informací

18.11.2019 – REPI neboli Registr platebních informací je nejnovějším registrem dlužníků v České republice. Vznikl v polovině roku 2017, a tak není divu, že o něm spousta běžných lidí ještě ani neví. Na co se zaměřuje a kdy se do něj může spotřebitel dostat? Je špatné být zapsán v registru REPI?

Téměř třicet let historie

Registry dlužníků fungují v České republice již od devadesátých let, kdy leasingové a úvěrové společnosti potřebovaly začít vést evidenci subjektů, u kterých nastaly potíže se splácením. Prvním registrem u nás byl proto čistě negativní registr s názvem SOLUS. Funguje do dneška a vede evidenci pouze těch subjektů, které mají potíže se splácením nebo nesplácejí vůbec.

Čistě evidenčními registry dlužníků zaměřujícími se na spotřebitele jsou BRKI (Bankovní registr klientských informací) a jeho nebankovní bratr NRKI (Nebankovní registr klientských informací). Čistě evidenční rejstřík znamená, že se zde vedou všechny údaje o aktivních půjčkách spotřebitelů.

Takže jsou sem zapisována pozitivní i negativní data. Do registrů je zapsán ten, kdo o půjčku požádá, pak je tu sledováno, zda ji dostal nebo ne. Pokud ano, tak se pravidelně sleduje proces splácení, včetně situací, kdy jsou se splácením problémy (v tomto případě přibude i zápis do SOLUS). Do tří let po doplacení aktuálního úvěru musejí registry záznamy o něm smazat.

REPI je reakcí na nové požadavky trhu

Dlouhodobě tři výše zmíněné registry dostačovaly. Jenže v posledních letech se stávají čím dál modernější záležitostí nákupy na splátky, nákupy s opožděnou platbou (až po uplynutí čtrnáctidenní lhůty na vyzkoušení zboží objednaného z internetu), pořízené tarify od kabelových televizí nebo od mobilních operátorů.

Trh si stále více vyžadoval podrobnější informace o živnostnících a o podnikajících právnických osobách – o tom, jak daná firma platí faktury, jak dodržují termíny platby nájmů a podobně. To všechno vyústilo v potřebu vytvořit moderní registr zahrnující data o spotřebitelích i o podnikajících fyzických a právnických osobách, tom jak splácejí nejen půjčky, ale také o předem nasmlouvané služby či nákupy uzavřené na splátky.

Vzájemné sdílení

REPI byl vytvořen proto, aby bylo možné sdílení informací mezi jednotlivými členy registru. Členy REPI přitom mohou být společnosti, které:

„...poskytují svým klientům nějaký druh služby, založené na splátkách – půjčku, nákup na splátky, nebo nákup na fakturu s odloženou splatností. Registr je určen pro poskytovatele úvěrů, e-shopy, společnosti pronajímající nemovitosti, poskytující telekomunikační nebo datové služby a poskytovatele kabelových televizí...“


jak je uvedeno právě na stránkách Registru platebních informací. Členy registru jsou tudíž společnosti, které si chtějí prověřit platební historii klienta předtím, než se definitivně rozhodnou o poskytnutí nebo odmítnutí splátkové služby, půjčky nebo jiného nákupu na jeho jméno.

Také REPI je pozitivním i negativním registrem

Stejně jako BRKI a NRKI je i Registr platebních informací registrem čistě evidenčním, tedy vede data pozitivní i negativní. Ta slouží k tomu, aby členové - obchodní společnosti měly lepší představu o tom, s kým jednají, když k nim dorazí žádost potenciálního klienta o poskytnutí úvěru, realizace prodeje na splátky nebo o uzavření smlouvy na tarif na mobilním telefonu či kabelové televizi, případně zda realizovat u tohoto podnikatele prodej a dodávku na fakturu.

Přísné podmínky fungování

Registr REPI musí fungovat v souladu s platnou legislativou České republiky. Zejména pro zapsané osoby (fyzické i právnické) to znamená, že věřitel (člen registru) má povinnost informovat klienta o zaslání údajů do registru.

Do tří let po skončení úvěru nebo smlouvy o poskytování služeb je věřitel povinen nechat údaje z registru odstranit. A pokud by byla osoba do registru zanesena neoprávněně nebo tu o ní jsou chybné údaje, je provozovatel registru povinen do tří měsíců od doručení žádosti této osoby vymazat tento údaj či jej opravit.

Věřitelé neboli obchodní společnosti, které jsou členy, mohou získat informace o klientovi z Registru platebních informací pouze v souvislosti s konkrétním obchodním případem. Ale o výpis z REPI může požádat fyzická osoba, pokud je plnoletá a způsobilá k právním úkonům, může se nechat i zastupovat na základě platné a úředně ověřené plné moci. Žádat může samozřejmě i osoba právnická v odpovídajícím zastoupení.


Podrobnější informace o Registr platebních informací naleznete na oficiálních stránkách www.repi.cz/







Reklama

8.000 Kč na 30 dní
50.000,- na 80 měs.
30.000 Kč na 30 dní
20.000 Kč na 30 dní

Typy půjček

Finanční rádce

Nástrahy a rizika půjček
V oblasti úvěrů číhá mnoho rizik a nástrah. Jaké zásady bychom měli dodržovat? Čtěte zde.

Problémy se splácením
Získat půjčku dnes může být otázkou pár minut. Co dělat, když pak není na splátky? Čtěte zde.

Bezplatné poradny
Cestu ven z dluhové spirály mohou pomoci najít bezplatné finanční poradny. O některých z nich si můžete přečíst zde.

Jak se vyhnout exekuci
Nestojíte o návštěvu exekutora? Dodržujte základní "bezpečnostní" zásady – více zde.

Všechny články »

Kategorie půjček

Nebankovní společnosti